Verkeer, vervoer en waterstaat

Taakvelden

Openbaar vervoer (2.5)

Wat wil de raad bereiken?

  • Gemeente Beverwijk moet bereikbaar en verkeersveilig blijven, nu en in de toekomst. Door een betere bereikbaarheid van Beverwijk en de regio vormt Beverwijk een prettig woon- en werkgebied, als alternatief binnen de noordelijke Randstad.
  • We willen beter openbaar vervoer zodat Beverwijk goed verbonden is met onder andere de rest van de Metropoolregio Amsterdam. Hiermee willen we inwoners verleiden tot schonere en duurzame vormen van mobiliteit.

Wat heeft het college daarvoor gedaan?

Regionaal OV Toekomstbeeld

  • Voor de provincies Noord-Holland en Flevoland is eind 2019 een Regionaal OV Toekomstbeeld (ROVT) 2040 opgesteld. Beverwijk vertegenwoordigt de IJmond (zowel ambtelijk als bestuurlijk). Op grond van de uitkomsten van het ROVT 2040 hebben we de lobby voortgezet om te komen tot een beter OV-aanbod in de IJmond. In 2020 is onder leiding van de Provincie Noord-Holland gestart met een Plan van Aanpak Ontwikkeling HOV-corridor Haarlem-Schiphol/ Amsterdam 2040. Bedoeling is om een toekomstbeeld te schetsen voor het brede HOV-netwerk aan de westkant van de Metropoolregio Amsterdam door alle knelpunten in beeld te brengen (voor OV inclusief spoor), met daaraan gekoppeld een pakket aan maatregelen voor de korte-, middellange- en de lange termijn om de verwachte groei aan reizigers in het HOV op te vangen, rekening houdend met innovaties en verduurzaming van het HOV.

Meer treinen op de Kennemerlijn

  • Voor de korte termijn blijven we in gesprek met NS voor optimalisaties in de huidige dienstregeling. In de dienstregeling 2022 zal de Intercity ook in de tegenspits gaan rijden. We hebben verder gewerkt aan de (acties uit) de knooppuntstrategie Beverwijk. Door het versterken van de knoopfunctie door de stedelijke vernieuwing centrumgebied, is de kans groter dat er een beter OV-aanbod komt. Zie ook taakveld ruimtelijke ordening.

Busbanen Wijckermolen en Wijckerpoort

  • We hebben verder meegewerkt aan de voorbereidingen van de realisatie van beide busbanen door de provincie Noord-Holland. Eind 2020 zijn de inspraakrapportage- en de Ontwerpnota Voorlopig Ontwerp HOV Station Beverwijk vastgesteld door het college.
Deze pagina is gebouwd op 07/15/2021 09:44:48 met de export van 07/15/2021 09:30:52