Verkeer, vervoer en waterstaat

Risico's

Risico's

Verleggen hoogspanningskabels

  • Gemeente Beverwijk heeft een verschil van inzicht met een netbeheerder over de kostenverdeling voor het verleggen van hoogspanningskabels. De vordering van de netbeheerder op de gemeente bedraagt ca. €140 dzd en die van de gemeente op de netbeheerder bedraagt ca. €57 dzd. De totale omvang van het geschil bedraagt ca. €197 dzd. Er zijn nog geen gerechtelijke stappen ondernomen; beide partijen hebben na overleg aangegeven het verschil van inzicht minnelijk te willen oplossen. Dit is schriftelijk vastgelegd en in een brief ter bevestiging naar de netbeheerder gezonden. De netbeheerder heeft deze brief nog niet bevestigd. Het eventuele risicobedrag maakt deel uit van de totale exploitatierisico’s.

Fiscaliteit straatparkeren

  • Al enige jaren is er een juridisch dispuut over de vraag of gemeenten btw moeten afdragen over de parkeerinkomsten aan de openbare weg. Indien de Hoge Raad oordeelt dat de overheid als ondernemer wordt aangemerkt betekent dit dat er over de opbrengst van het straatparkeren btw moet worden afgedragen. Verder bestaat de kans dat er ook VpB moet worden afgedragen over deze activiteit als de overheidstakenvrijstelling niet langer van toepassing is. In 2020 is €833 dzd aan inkomsten gerealiseerd en hiervan zou €145 dzd als btw moeten worden afgedragen. Het is aan de Hoge Raad en/of de regering om te bepalen vanaf wanneer het effect zal optreden. De btw betreft Europese btw-regelgeving en een oordeel van de Hoge Raad inzake straatparkeren en btw kan ook fiscale gevolgen hebben voor andere lidstaten en de verschuldigdheid van VpB. Hier op gelet, kan het nog jaren duren voor er een uitspraak komt waardoor het risico op nihil wordt geschat.

Verzelfstandiging zeehaven De Pijp

  • De wijze en het moment waarop de beoogde verzelfstandiging van zeehaven De Pijp wordt afgewikkeld, hangt samen met keuzes die in de komende periode worden gemaakt in het kader van het gebiedsprogramma Spoorzone. Volgend uit het raadsbesluit van 8 april 2021 wordt de verzelfstandiging van zeehaven De Pijp minimaal drie jaar uitgesteld. De ontwikkelingen en tzt te maken keuzes kunnen leiden tot verder uitstel of afstel van de verzelfstandiging van zeehaven De Pijp. Het risico is daarbij dat de gemeente langer of permanent de risico's voor de exploitatie en ontwikkeling van de gemeentelijke haven moet blijven dragen. Ook bestaat het risico dat investeringsbeslissingen, rond bijv. infrastructurele werkzaamheden, hierdoor worden uit- of afgesteld. Dit risico vormt onderdeel van de exploitatierisico's.

Herstel Kade

  • Door het buiten gebruik stellen van een deel van de kade zijn er geen risico's meer op het gebied van veiligheidsvoorschriften en zijn er op dit moment geen herstelwerkzaamheden noodzakelijk. Hierdoor komt dit risico te vervallen.
Deze pagina is gebouwd op 07/15/2021 09:44:48 met de export van 07/15/2021 09:30:52