Parkeren (2.2)
Wat wil de raad bereiken?
- De gemeente moet bereikbaar en verkeersveilig blijven, nu en in de toekomst. Door een betere bereikbaarheid, onder andere door parkeerbeleid, vormt Beverwijk een prettig woon- en werkgebied, als alternatief binnen de noordelijke Randstad.
Wat heeft het college daarvoor gedaan?
Discussienota parkeren centrum en parkeervergunningen
- De restcapaciteit parkeren in en rond het centrum raakt op. In maart 2020 hebben we de Discussienota parkeren besproken in de Raadscommissie voor aanpassing van het parkeerbeleid, rekening houdende met de wens om ontwikkelingen in het centrum mogelijk te houden én met een passende balans tussen vraag en aanbod van parkeervoorzieningen in het centrum (nu en in de toekomst). Een aantal van de overeengekomen concrete acties is al uitgevoerd. De overige acties zullen in 2021 tot uitvoering worden gebracht.
Publieke laadpunten
- Het aantal laadpalen is op aanvraag verder uitgebreid op de nog ontbrekende locaties, waar zoveel mogelijk rekening is gehouden met de voorwaarden van MRA-elektrisch. MRA-elektrisch is onderdeel van de Metropoolregio Amsterdam en richt zich op het stimuleren van elektrisch rijden en uitrollen van laadvoorzieningen voor elektrische voertuigen.
Wat is niet gerealiseerd en waarom niet?
Digitaliseren parkeren
- Door het parkeerproces verder te digitaliseren kan er efficiënter gewerkt worden, waarmee kosten bespaard worden. De mogelijkheden voor een digitale bezoekersregeling en het invoeren van kentekenparkeren zijn in 2020 om financiële redenen niet verder onderzocht maar zullen worden meegenomen in de vraagspecificatie van de aanbesteding van een nieuw parkeersysteem dat per 1-1-2022 van start moet gaan.
Wat is extra gerealiseerd en waarom?
Nota parkeernormen en afkoopregeling 2020
- In maart 2020 is de Discussienota parkeren centrum en parkeervergunningen besproken in de Raadscommissie. In deze nota staat een aantal voorgestelde wijzigingen van het beleid voor parkeernormen en de afkoopregeling. Mede op grond van de discussie in de Raadscommissie is een aantal punten verwerkt in deze nieuwe nota die begin augustus 2020 in werking is getreden. Het gaat om de volgende aanpassingen:
- bijgestelde parkeernormen, aanwezigheidspercentages, maximale loopafstanden en berekeningsaantallen parkeerplaatsen op eigen terrein, allen op basis van meest recente landelijke cijfers;
- bij de normen is daar waar mogelijk de onderkant van de bandbreedte toegepast;
- een lagere norm bij toepassing van deelauto’s / Mobility as a Service (MaaS);
- een limiet aan gebruikmaking restcapaciteit, inclusief een tarief.
Deze nota is extra gerealiseerd omdat er behoefte bestond aan goede handvatten voor het hanteren van het parkeerbeleid, gebruik makend van de meest recente landelijke cijfers.