Verkeer en vervoer (2.1)
Wat wil de raad bereiken?
- De gemeente moet bereikbaar en verkeersveilig blijven, nu en in de toekomst. Door een betere bereikbaarheid van Beverwijk en de regio vormt Beverwijk een prettig woon- en werkgebied, als alternatief binnen de noordelijke Randstad.
- Binnen 30 minuten ben je in Amsterdam en binnen 10 minuten sta je op het strand.
- We zetten in op goede fietsverbindingen en daarnaast willen we beter openbaar vervoer, waarbij Beverwijk goed verbonden is met onder andere de rest van de Metropoolregio Amsterdam. Hiermee willen we inwoners verleiden tot schonere en duurzame vormen van mobiliteit.
- Onveilige verkeerssituaties worden aangepakt, zeker rondom scholen.
Wat heeft het college daarvoor gedaan?
Mobiliteitsvisie Beverwijk
- We zijn gestart met de Mobiliteitsvisie Beverwijk, een herijking van het Gemeentelijk Verkeer- en Vervoerplan uit 2011. Bestaand beleid en problemen zijn verkend. Er is een enquête gehouden onder bewoners en belanghebbenden. Ook is er een startbijeenkomst met de raad geweest. In 2020 zijn er op diverse plekken in de openbare ruimte straatinterviews afgenomen en zijn er online participatiesessies georganiseerd. In 2021 moet de Mobiliteitsvisie klaar zijn, als "hoofdstuk" mobiliteit voor de Omgevingsvisie.
Verbinding A8-A9
- Voor een betere doorstroming en bereikbaarheid tussen de IJmond en de Zaanstreek is een nieuwe wegverbinding tussen de A8 en de A9 noodzakelijk. Op grond van de samenwerkingsovereenkomst hebben we onder regie van de provincie Noord-Holland verder gewerkt aan de planstudie A8-A9 om te komen tot realisatie van deze verbinding in 2026-2028. Beverwijk wil dat de leefbaarheid van de Broekpolder niet afneemt en heeft bij het verlengen van de samenwerking middels de WOK II (september 2020) laten vastleggen dat de gemeentelijke bijdrage specifiek ten goede dient te komen aan de leefbaarheid van de Broekpolder
Verbinding langzaam verkeer bij station
- In 2020 is onderzoek gedaan naar de mogelijkheden en kansen van een integrale gebiedsontwikkeling in de Spoorzone, waarbij integraal is gekeken naar de ontwikkelkansen van Bedrijventerreinen de Pijp en Wijkermeer en centrumgebieden Ankies Hoeve, Wijckerpoort en Meerplein. Een betere bereikbaarheid voor langzaam verkeer maakt hier onderdeel van uit. Dit onderzoek wordt begin 2021 ter vaststelling aangeboden, waarna prioriteiten kunnen worden gesteld en vervolgstappen in het vernieuwingsproces kunnen worden gemaakt. Zie ook taakveld ruimtelijke ordening voor meer informatie.
Doorfietsroute IJmond
- Het uitvoeringsprogramma is in mei 2019 door de raad vastgesteld. Daarna is gestart met de verdere uitwerking van delen van het tracé . Voor de rotonde zijn bewoners betrokken bij de keuze voor de inrichtingsvariant. Door het college is naar aanleiding van alle input gekozen voor de rotonde. Dit ontwerp is nu gereed voor inspraak en medio januari 2021 is het ontwerp vrijgegeven voor inspraak. Het DO kan in 2 de kwartaal 2021 aan college aangeboden worden.
- Het Definitief Ontwerp van de Westerhoutweg is in 4 de kwartaal 2020 vastgesteld. Het bestek wordt voorbereid en medio 2021 uitgevoerd.
- Op de Warande zijn de fietsstroken geasfalteerd.
- Voor de Westerhoutweg, kruispunt Zeestraat-Warande en fietsstroken Warande is inmiddels subsidie toegekend door provincie Noord-Holland.
- In 2021 wordt ontwerp voor fietspaden langs de Wijk aan Duinerweg opgesteld en aan bewoners getoond.
Ontsluiting Noordpier
- Samen met Tata Steel hebben we onderzocht of er mogelijkheden zijn voor een tweede ontsluiting van de Noordpier, via het terrein van Tata Steel. Na het gezamenlijke onderzoek is duidelijk geworden, dat deze optie technisch (ruimtelijk) niet haalbaar is.
In 2020 is het onderzoek afgerond.
Tweede pont Noordzeekanaal
- Samen met IJmond Bereikbaar hebben we gemeente Velsen ondersteund in de lobby richting gemeente Amsterdam (concessiehouder) en andere overheden (provincie en Rijk) voor structurele dekking voor het in de vaart houden van de 2e pont. Dit blijven we doen zolang er geen helderheid is over de 2e pont (vaart vooralsnog tot en met maart 2021).
Aanpak verkeersveiligheid rond scholen
- Een plan van aanpak is opgesteld voor verkeersveiligheid rond scholen, dit bestaat uit fysieke en gedragsmaatregelen. De raad heeft budget beschikbaar gesteld voor uitvoering van deze maatregelen. Inmiddels hebben 8 van de 12 basisscholen deelgenomen aan het programma.
Onderhoudsprojecten
- Bij alle herinrichtingen en onderhoudsprojecten heeft uitgebreid participatie plaatsgevonden met de direct belanghebbenden. De volgende onderhoudsprojecten zijn gereed gekomen: Asfalteren Parallelweg, Herinrichting Wingerd-Westertuinen, aanleg fietsstraat Van Riemsdijklaan, rioolvervanging en herinrichting Van Hogendorpstraat.
- Gestart is met de uitvoering van de herinrichting van de Staatsliedenbuurt.
- Gestart is met het herstraten van de rijweg en het hertegelen van het voetpad Laan van Archeologie.
- Bij de oversteekplaats voor langzaam verkeer op de Plesmanweg bij de Gladiolenlaan zijn snelheidsdrempels aangelegd. De oversteek voor langzaam verkeer op de Laan van Broekpolder (nabij Kadijk) wordt voorbereid.
- Voorbereidingen zijn gestart voor de volgende grootschalige onderhoudsprojecten: Alkmaarseweg-zuid, Zuiderkade.
- We zijn gestart met voorbereidingen voor de volgende onderhoudswerken in woonstraten en -wijken: Warande (Laan van Blois e.o.), Pilotenbuurt (Olieslagerslaan, Berliotlaan, e.o.), Oosterwijk fase 3 (Sauerstraat, Alzettestraat, e.o.).
Verkeersregelinstallaties
- De vervanging van de verkeersregelinstallaties op de kruisingen Kuikensweg - Plesmanweg en Laan der Nederlanden - Plesmanweg zijn in voorbereiding genomen. Ook worden oplossingen zonder verkeerregelinstallaties op de kruispunten op de Alkmaarseweg-zuid én het kruispunt Warande-Zeestraat meegenomen in het ontwerp voor deze wegen.
Wat is extra gerealiseerd en waarom?
- We vinden het belangrijk dat inwoners en andere belanghebbenden kunnen inspreken op voorgenomen maatregelen voor projecten. Deze participatie vraagt soms een grotere inzet dan vooraf gedacht en in sommige gevallen tot een langere doorlooptijd van projecten dan gepland. Door goede participatie wordt de kennis van bewoners en weggebruikers beter benut voor een veilige weginrichting. Voorbeelden zijn:
- Voor de Alkmaarseweg-Noord is door Goudappel Coffeng een rapport opgesteld om hier (samen met een groep omwonenden) een structurele oplossing te vinden. Dit rapport wordt in 1 ste kwartaal 2021 opgeleverd.
- Voor de verkeerssituatie Zeecroft wordt 2 de kwartaal 2021 een voorstel aan college gedaan. Dit mede naar aanleiding van het niet kunnen realiseren van een tweede ontsluiting Noordpier.