Verkeer, vervoer en waterstaat

Taakvelden

Economische havens en waterwegen (2.4)

Wat wil de raad bereiken?

  • Zeehaven De Pijp is een efficiënt en professioneel beheerde haven waarin bedrijfsleven en gemeente Beverwijk gezamenlijk optrekken om duurzaam economische meerwaarde te creëren.

Wat heeft het college daarvoor gedaan?

De gemeente Beverwijk werkt aan het duurzaam borgen van haar zeehaven De Pijp. Voor de beoogde verzelfstandiging van de zeehaven is een nadere uitwerking gemaakt van de concept-erfpachtvoorwaarden en de concept-verzelfstandigingsovereenkomst.
De verzelfstandiging is gekoppeld aan de transformatie van het gebied Kop van de Haven – Parallelweg tot een nieuw werk-woongebied. Zeehaven De Pijp en de transformatie maken daarbij onderdeel uit van het gebied Spoorzone. Voor de verdere invulling van de plannen is in 2020 een stedenbouwkundige, programmatische-, verkeerskundige- en financiële verkenning uitgevoerd. Daarbij zijn ook de mogelijkheden betrokken voor de verdere ontwikkeling van de zeehaven. Op 8 april 2021 heeft de Beverwijkse gemeenteraad een besluit genomen over de start van het gebiedsprogramma Spoorzone en het hanteren van de resultaten van de verkenning als basis voor het uitwerken van de plannen van een transformatie van een deel van het plangebied. De wijze en het moment waarop de beoogde verzelfstandiging van zeehaven De Pijp wordt afgewikkeld, hangt samen met keuzes die in de komende periode worden gemaakt binnen de plannen voor de transformatie.

Het bepalen van de staat van onderhoud en de restlevensduur van de haveninfrastructuur buiten het Port Security-gebied hangt samen met de waardering van gemeentelijke eigendommen in het kader van de verzelfstandiging als ook met het in beeld brengen van eventuele onderhoudsopgaven. Hiervoor zijn in het voorjaar en de zomer diverse studies verricht. De resultaten van die kade- en grondonderzoeken hebben ertoe in het najaar toe geleid dat het college heeft besloten om een deel van de Noorderkade buiten het Port Security-gebied voorlopig buiten gebruik te stellen. Er is in de zomer tevens een dieptemeting uitgevoerd voor een actueel beeld van de diepgang van zeehaven De Pijp.

Wat is extra gerealiseerd en waarom?

In samenwerking met de partners binnen het Centraal Nautisch Beheer (CNB) zijn in het voorjaar, vanwege een wijziging in de tariefstelling, de tarieven van het regionaal Havenafvalplan Noordzeekanaalgebied geactualiseerd.

Deze pagina is gebouwd op 07/15/2021 09:44:48 met de export van 07/15/2021 09:30:52