Samenkracht en burgerparticipatie (6.1) ; voordelig saldo €147 dzd
- Het voordelig saldo is ontstaan doordat meerdere activiteiten niet konden plaatsvinden door de corona-crisis. Voor een aantal van deze activiteiten waarvoor budget was gereserveerd in 2020, wordt een budgetoverheveling aangevraagd van €84 dzd, zodat deze activiteiten in 2021 alsnog kunnen plaatsvinden.
Wijkteams (6.2) ; voordelig saldo €0 dzd
- Minimale afwijkingen, geen toelichting
Inkomensregelingen (6.3) ; voordelig saldo €2,0 mln
- BUIG: De raad is middels brief met kenmerk UIT-20-51265 geïnformeerd over de BUIG-ontwikkeling. De definitieve beschikking voor de BUIG-gelden bedraagt €15,9 mln. Bij de najaarsnota 2020 was reeds een voordeel gemeld van €1,0 mln, uitgaande van een sterk stijgend (25%) uitkeringenbestand en het nader voorlopig budget van €14,7 mln. De werkelijke stijging over 2020 is 6,5%. Dit resulteert in een extra voordeel van €1,5 mln.
- TOZO: voor uitvoering van de Tozo-regeling (1, 2 en 3) ontvangen gemeenten een vast bedrag per aanvraag voor levensonderhoud of bedrijfskrediet. Het recht op deze vergoeding (resp. €450 en €800 dzd) ontstaat op het moment van aanvraag; deze baten zijn verwerkt in 2020. Gemeente Haarlem heeft voor de TOZO-regeling werkzaamheden voor Beverwijk verricht en ontvangt daarvoor een vergoeding van de ontvangen middelen voor uitvoering (60% per aanvraag levensonderhoud, 20% per aanvraag bedrijfskrediet); dit is ook in 2020 verwerkt. Het restant van €432 dzd is verwerkt in de jaarcijfers 2020. Met dit bedrag is in 2020 uitvoering gegeven aan de TOZO-regeling, maar een deel van de werkzaamheden zullen de komende jaren plaatsvinden. Het is met de huidige inzichten niet bekend wat de kosten voor de komende jaren zullen zijn.
- Op minima-regelingen is €47 dzd meer uitgegeven dan begroot. Op het taakveld wordt dit gedekt met het overschot op het BUIG-budget.
Begeleide participatie (6.4) ; voordelig saldo €239 dzd voor reservemutatie, voordelig saldo €41 dzd na reservemutatie
- Voor Nieuw beschut werk was €77 dzd geraamd. Hiervoor was een onttrekking uit de bestemmingsreserve Decentralisaties Breed van €41 dzd begroot. De lasten voor begeleiding aan Nieuw beschut werk zijn door IJmond Werkt! uit hun reguliere gemeentelijke bijdragen betaald. Hierdoor is er geen extra budget nodig en ook de reserveonttrekking niet.
- Op overige onderdelen van begeleide participatie (waaronder dagbesteding) is een onderschrijding van €161 dzd. De gebruikersaantallen van deze vorm van participatie dalen al enkele jaren. Hier is vooralsnog geen verklaring voor. In het jaar 2021 zal dit verder gemonitord worden. Bij een structurele daling zal het budget hiervoor afgeraamd worden.
Arbeidsparticipatie (6.5) ;voordelig saldo €182 dzd voor reservemutatie, voordelig saldo €82 dzd na reservemutatie
- In de meicirculaire zijn middelen ad €82 dzd ontvangen voor de implementatie van de nieuwe Wet inburgering. De ingangsdatum van deze nieuwe wet is uitgesteld naar 1 januari 2022, daarom is het college ook later gestart met de implementatie, de kosten hiervan zullen in 2021 volgen. Voor het ontvangen bedrag wordt een budgetoverheveling aangevraagd.
- In de meicirculaire worden jaarlijks middelen ontvangen voor nieuwe inburgeraars op basis van de aantallen van het voorgaande jaar. In het jaar 2020 waren minder inburgeraars dan 2019, dit resulteert in een voordeel van €36 dzd.
- Door inzet op andere taakvelden, is de ambtelijke inzet op arbeidsparticipatie in 2020 lager dan begroot. Dit resulteert in een voordelig saldo van €48 dzd.
- Door de beperkende maatregelen van het corona-virus, was het niet mogelijk intensieve begeleiding te bieden aan deelnemers van de pilot specifieke doelgroepen. Hierdoor is een budget over van €16 dzd.
Maatwerkvoorzieningen Wmo (6.6) ; nadelig saldo €75 dzd voor reservemutatie, voordelig saldo €0 dzd na reservemutatie
- De overschrijding op dit taakveld komt met name door de stijgende vraag naar vervoersvoorzieningen. Omdat de stijging met name individuele voorzieningen betreft gedurende de Corona-crisis, is het aannemelijk dat de stijging samenhangt met Corona en de daarbij behorende vervoersmaatregelen.
Maatwerkdienstverlening 18+ (6.71) ; nadelig saldo €75 dzd voor reservemutatie, voordelig saldo €0 dzd na reservemutatie
- Het nadelige saldo bij de uitgaven van €111 dzd op dit taakveld komt met name door een stijging op begeleiding individueel. Hier is een zichtbare stijging te zien in de zwaarte van de zorg.
- Bij de baten is er een voordelig saldo van €36 dzd een gevolg van twee onderdelen:
- Door verbeterd inzicht in de geïnde eigen bijdragen door het CAK, is in de financiële cijfers 2020 ook de bijdragen opgenomen over het jaar 2020 die in 2021 ontvangen worden door de gemeente. Voorheen werd dit op basis van het kasstelsel verwerkt. In de baten voor het jaar 2020 is daardoor een deel van 2019 verwerkt, en het volledig opgelegde bedrag over 2020.
- Vanuit de overheid zijn voor de maanden april en mei geen eigen bijdragen voor Wmo-voorzieningen opgelegd. Voor deze twee maanden was een ontvangst begroot van € 26 dzd. Hiervoor is een compensatie van €32 dzd ontvangen van het Rijk die verwerkt is op taakveld Overige baten en lasten (0.8).
- De berekening, oplegging en incasso van de eigen bijdrage voor Wmo wordt door het Centraal Administratie Kantoor (CAK) uitgevoerd. De informatie van het CAK is (om privacy redenen) ontoereikend om als gemeente de juistheid op persoonsniveau en volledigheid van de eigen bijdragen als geheel te kunnen vaststellen. Door de systematiek te kiezen van het vaststellen van de eigen bijdragen door het CAK, heeft de wetgever in feite bepaald, dat de verantwoordelijkheid voor de juistheid en volledigheid van de eigen bijdragen op grond van de Wmo geen gemeentelijke verantwoordelijkheid is. Dit betekent dat door de gemeente geen zekerheid omtrent omvang en hoogte van de eigen bijdragen verkregen kan worden.
Maatwerkdienstverlening 18- (6.72) ; nadelig saldo €648 dzd voor reservemutatie, voordelig saldo €0 dzd na reservemutatie
- De overschrijding in 2020 komt vooral voor rekening van ambulante jeugdhulp en jeugdhulp met verblijf. De oorzaken van de overschrijding zijn met name de toename van het aantal cliënten en de toename van de complexiteit van de zorgvragen, waardoor de doorlooptijd van zorgtrajecten langer wordt. Dit zijn overigens ontwikkelingen die overeen komen met het landelijke beeld. Alle perikelen rondom Corona hebben deze ontwikkeling bovendien versterkt, zo blijkt uit contacten met zorgaanbieders. Zorgaanbieders hebben dus te maken met meer cliënten, die langer in zorg blijven, waarbij bovendien een deel van de zorg op een alternatieve wijze geleverd moet worden, wat dus weer tot extra kosten leidt.
- Aan Stichting Kenter is een steunbedrag betaald van €173 dzd. Conform raadsbesluit INT-20-55468 is dit bedrag onttrokken aan de bestemmingsreserve Decentralisaties.
- Aan zorgaanbieders is omzetcompensatie en meerkosten vergoed o.b.v. de richtlijnen van het VNG. Voor dit taakveld betreft dit een bedrag van € 324 dzd. De vergoeding vanuit het Rijk voor deze lasten is verwerkt op taakveld Overige baten en lasten (0.8) en wordt middels een voorstel tot resultaatbestemming toegevoegd aan de bestemmingsreserve Decentralisaties Breed.
Geëscaleerde zorg 18+ (6.81) ; voordelig saldo €59 dzd
- Het voordelig saldo is ontstaan doordat een deel van de ontvangen middelen, vanuit de aanpak van dak- en thuisloosheid en vanuit de ambulantisering GGZ, gereserveerd was voor een project ter voorkoming van dak- en thuisloosheid specifiek onder de doelgroep met GGZ problematiek en/of uitstroom maatschappelijke opvang. Door de corona-crisis kon dit project niet verder gaan en wordt voor het resterend budget van €35 dzd een budgetoverheveling aangevraagd.
- Het budget van €24 dzd is niet gebruikt in 2020 omdat de GGD een gedeelte van kosten t.b.v. de uitvoering van de Wvggz heeft opgelost binnen de eigen begroting. Daarnaast bleek het door de invoering van de Wvggz in 2020 moeilijk in te schatten wat de financiële gevolgen zouden zijn. En door Corona is de aandacht gegaan naar het op orde brengen en houden van de dienstverlening richting inwoners en niet naar het opzetten van nieuwe projecten. Door de doordecentralisatie van Beschermd Wonen en de ambulantisering in de GGZ en de gevolgen daarvan op de leefbaarheid in de samenleving, valt het te verwachten dat de budgetten komende jaren wel benut zullen gaan worden voor het behalen van dit doel.
Geëscaleerde zorg 18- (6.82) ; nadelig saldo €140 dzd voor reservemutatie, voordelig saldo €0 dzd na reservemutatie
- Net als bij Maatwerkdienstverlening 18- (6.72) , geldt ook voor geëscaleerde zorg dat er een toename is van het aantal cliënten in combinatie met een toename van de complexiteit van de zorgvragen. Daardoor wordt de doorlooptijd van zorgtrajecten langer, wat tot een stijging van de kosten leidt.