Sociaal domein

Taakvelden

Wijkteams (6.2)

Wat wil de raad bereiken?

  • De gemeente wil alle inwoners van jong tot oud de ondersteuning bieden die zij nodig hebben om deel te kunnen nemen aan de maatschappij. We streven ernaar dat inwoners naar vermogen bijdragen en niemand aan de kant staat.
  • De toegang tot ondersteuning is laagdrempelig, eenduidig en herkenbaar georganiseerd, dichtbij inwoners.

Wat heeft het college daarvoor gedaan?

Sociaal team Beverwijk

  • Inwoners konden voor alle vragen terecht bij het Sociaal team
  • In het kader van Groeimodel Toegang Sociaal Domein IJmond is één Info en aanmeldpunt voor Sociaal team, Socius MD en MEE & de Wering voorbereid.  
  • De bekendheid/vindbaarheid van het Sociaal team is vergroot o.a. met een nieuwe website
  • Tegen eenzaamheid zijn (nieuwe) activiteiten georganiseerd als “Eén (st)app verwijderd van contact”, “Buur hoe is het met u?”, de Ontmoeting, koffieochtenden in buurthuizen en Grote kerk, “Vraag van de dag” bij Radio Beverwijk en een luisterend oor.
  • In het kader van vroegsignalering schulden gaat het Sociaal team erop af.
  • De ‘Samenwerkingsovereenkomst Sociaal Team 2021-2025’ met o.a. privacy afspraken is door alle partijen ondertekend.

Centrum voor jeugd en gezin (CJG)

  • Door de verbeterde samenwerking met de scholen worden meer kinderen bereikt.
  • De zichtbaarheid van het CJG zorgt ervoor dat de juiste hulp op tijd kan worden ingezet.
  • Met de inzet van de praktijkondersteuners jeugd bij de huisartsen wordt circa driekwart van de vragen in de huisartsenpraktijk afgehandeld.
  • Door de vraag te normaliseren kan met name GGZ problematiek preventiever en sneller opgepakt worden en is in veel gevallen doorverwijzing naar gespecialiseerde zorg niet nodig.  
  • Een aantal huisartsen in Beverwijk heeft een POH-er ter beschikking in de huisartsenpraktijk.
  • Zie voor de pilot Save ook taakveld geëscaleerde zorg 18+ en 18-.

Cliëntondersteuning

  • Met Socius Maatschappelijke dienstverleners en MEE & de Wering zijn voor 2020 afspraken gemaakt voor de cliëntondersteuning. Hiervoor is door de gemeente budget beschikbaar gesteld.

Cliëntervaringsonderzoek

  • In 2020 is door het Sociaal team en het CJG verder gewerkt met de uitkomsten van het cliëntervaringsonderzoek 2019.

Wat is extra gerealiseerd en waarom?

  • Bij het Sociaal team is door de Corona maatregelen de digitale dienstverlening uitgebreid. Daarnaast zijn zoveel als mogelijk activiteiten voor kwetsbare inwoners doorgegaan.
Deze pagina is gebouwd op 07/15/2021 09:44:48 met de export van 07/15/2021 09:30:52