Verkeer, vervoer en waterstaat

Financiële toelichting

Verkeer en vervoer (2.1) ; Voordelig saldo €169 dzd voor reservemutatie, voordelig saldo €99 dzd na reservemutatie
De begroting voor verkeer en vervoer is verdeeld over 6 sub onderwerpen die toegelicht worden. Onder de toelichting staat een tabel met de financiële afwijking per item.

  • Bij het dagelijks beheer en onderhoud zijn de lasten lager dan begroot. In 2020 zijn er geen bruggen vervangen. Ook is er minder onderhoud gepleegd aan de tunnels.
  • Het budget voor VRI's is niet volledig besteed. Er zijn nog geen VRI's vervangen, de  vervanging van de verkeersregelinstallaties op de kruisingen Kuikensweg - Plesmanweg en Laan der Nederlanden - Plesmanweg zijn wel in voorbereiding genomen.
  • Het budget voor openbare verlichting is overschreden. De hogere lasten bestaan uit energielasten, lasten van het project aanlichten Wijkertoren en lasten schilderen masten. In 2021 is voor de energielasten 2020 een afrekening ontvangen in ons voordeel waardoor de energielasten 2020 per saldo vrijwel conform begroot zijn. Er wordt een inhaalslag gemaakt bij het schilderen van de masten. Bij het plaatsen van nieuwe armaturen wordt de ´oude´ mast geschilderd. Dit heeft geleid tot incidenteel hoge lasten voor het schilderwerk omdat er meer masten zijn geschilderd dan gemiddeld.
  • Bij het GVVP is een voordelig saldo. Er is een subsidie ontvangen voor verkeerseducatie en de lasten voor GVVP maatregelen zijn lager dan begroot. Waar mogelijk worden maatregelen meegenomen in reconstructieprojecten waarvoor kredieten beschikbaar zijn. Het exploitatie budget hoeft dan niet aangewend te worden. Omdat het vaak jaaroverstijgende projecten betreft, worden positieve of negatieve resultaten van het GVVP verevend met de bestemmingsreserve wegen. In 2020 is daarom het voordelige saldo van €120 dzd gestort in deze reserve.
  • Het saldo van de projecten groot onderhoud is negatief. Dit komt met name door kosten van het verleggen van kabels en leidingen. De kosten worden voorgefinancierd en later worden deze in rekening gebracht bij de nutsbedrijven die hebben 'meegelegd'. Een deel van de verrekening moet nog plaatsvinden. Door deze jaaroverstijgende zaken en omdat projecten voor groot onderhoud soms over meerdere jaren lopen, ontstaan fluctuaties in de baten en lasten. Deze worden opgevangen door de bestemmingsreserve wegen en voor 2020 betekent dit een onttrekking uit de reserve van €50 dzd.
  • Voor het project Slimme en duurzame mobiliteit bedragen zowel de baten als de lasten in 2020 €33 dzd, per saldo nul. We ontvangen hiervoor een specifieke uitkering van het Rijk en Omgevingsdienst IJmond voert het project uit.

(bedragen x €1.000)

Begroot

Werkelijk

Verschil W-B

Dagelijks beheer en onderhoud

2.944

2.830

113

Verkeersmaatregelen en VRI's

803

716

87

Openbare verlichting

663

765

-102

GVVP

352

232

120

Groot onderhoud

2.086

2.136

-50

Slimme en duurzame mobiliteit

0

0

0

Saldo

6.848

6.680

169

Parkeren (2.2) ; voordelig saldo €1 dzd voor reservemutatie, voordelig saldo €21 dzd na reservemutatie

  • De lasten zijn €67 dzd lager dan begroot. Dit betreft lagere kosten aanleg en onderhoud parkeerplaatsen, schades. En omdat er steeds meer digitaal wordt betaald, hoeven de parkeerautomaten minder vaak geleegd te worden. De lasten van de fietsenstalling op het Stationsplein zijn iets hoger dan begroot.
  • De baten zijn bijna €67 dzd lager dan begroot. Er is nog geen overeenkomst voor de compensatie van gederfde parkeerinkomsten van de straten die in het weekend in gebruik zijn door de bazaar.
  • Het saldo van de baten en lasten (inclusief overhead) van parkeren worden verevend met de parkeerreserve. De overheadkosten zijn iets hoger dan begroot door inhuur. Daardoor is er €21dzd meer ontrokken uit de parkeerreserve dan begroot  

Toelichting parkeren totaal

  • De baten en lasten met betrekking tot parkeren worden in de begroting op drie taakvelden verantwoord:
    • Parkeerbelasting (0.63); opbrengsten straatparkeren en naheffingen;
    • Openbare orde en veiligheid (1.2); lasten parkeerhandhaving;
    • Parkeren (2.2); beleid, aanleg en onderhoud parkeerplaatsen, parkeerautomaten, parkeervergunningen, beheer fietsenstalling Stationsplein.
  • De baten en lasten die betrekking hebben op parkeren worden verevend met de parkeerreserve. Bij de drie taakvelden is toegelicht wat het resultaat is en de reservemutatie. In onderstaand overzicht is weergegeven wat het effect op de parkeerreserve is. Per saldo is er meer uit de reserve gehaald dan toegevoegd. De lagere inkomsten als gevolg van Covid-19 is de belangrijkste oorzaak hiervan. De stand van de parkeerreserve eind 2020 is €174 dzd lager dan begin van het jaar en bedraagt €3,9 mln.

Taakveld (bedragen x €1.000)

Begroot

Werkelijk

Verschil

Effect op parkeerreserve

B-W

0.63 Parkeerbelasting

Ink

-1.178

-865

-313

0.63 Parkeerbelasting incl overhead

Uitg

2

2

0

0.63 Storting in reserve

1.176

862

313

Minder storten dan begroot

1.2 handhaving

Ink

0

-1

1

1.2 handhaving incl overhead

Uitg

393

286

108

1.2 Onttrekken aan reserve

-393

-285

-108

Minder onttrekken dan begroot

2.2 Parkeren

Ink

-192

-126

-67

2.2 Parkeren incl overhead

Uitg

922

876

46

2.2 Onttrekken aan reserve

-730

-751

21

Meer onttrekken dan begroot

Saldo

52

-174

226

Economische havens en waterwegen (2.4) ; nadelig saldo €51 dzd

  • De lasten zijn hoger dan begroot. Dit betreft personele lasten van de inzet van een vervangende havenmeester waarvoor geen formatiebudget is begroot. Verder zijn de lasten port security hoger dan begroot omdat het poortwachtershuis bij het port security gebied is vervangen in 2020. Het nieuwe poorthuis is nu aangesloten op sanitaire watervoorzieningen en er is nu beter zicht op de activiteiten in de haven en op het komende en gaande verkeer op de kade.
  • De baten zijn iets hoger dan begroot. De binnenhavengelden zijn lager door een gedaalde vraag bij bedrijven, waarschijnlijk als gevolg van Covid-19. De inkomsten zeehavengelden zijn hoger dan begroot. Dit komt vooral doordat de hout- en schrootoverslag stabiel is doorgegaan in 2020 en er veel overslag van bodemas is geweest.
Deze pagina is gebouwd op 07/15/2021 09:44:48 met de export van 07/15/2021 09:30:52