Onderwijs

Taakvelden

Onderwijsbeleid en leerlingenzaken (4.3)

Wat wil de raad bereiken?

  • Het belang van vroegtijdig voorkomen van onderwijsachterstanden is belangrijk.
    Het voorkomen van onderwijsachterstanden draagt immers niet alleen bij aan een goede start in het basisonderwijs. Het sluit tevens aan op de preventieve taken van jeugd. Bovendien kan het voorkomen van onderwijsachterstanden effecten hebben op de langer termijn, onder andere: betere kansen op het vervolgonderwijs, meedoen in de samenleving, participatie in het arbeidsproces en een betere gezondheid.
  • Op de basis- en middelbare school is het belangrijk dat kinderen in aanraking komen met allerlei facetten uit de samenleving. We vinden het belangrijk dat kinderen ook onderwezen worden in cultuur en sport. We faciliteren cultuureducatie, bewegingsonderwijs en lessen in democratisch burgerschap.
  • Daarnaast is het belangrijk de jeugd op te leiden die aansluiten bij de te verwachte vraag naar technisch personeel ook in het kader van realisatie van nieuwe technieken voor windenergie, warmtenetten, aardgasloos bouwen en circulaire economie. Zie hiervoor ook programma economie .

Wat heeft het college daarvoor gedaan?

 
Corona heeft in 2020 voor veel uitdagingen gezorgd, zo ook bij het onderwijs en de kinderopvang. Het uitvoeringsjaar is bijzonder door periodes van normale lessen en opvang afgewisseld met hybride les momenten (online lessen). De uitvoerende partners hebben enorme inspanningen verricht waarbij zij erg flexibel zijn geweest bij de om schakel momenten.

Onderwijsachterstandenbeleid :

  • De Kadernota onderwijsachterstandenbeleid 2020-2023 is in september 2020 door de raad vastgesteld.
  • Het onderwijs en de kinderopvang zijn gestart met de uitvoering van de OAB projecten  t.b.v. de verruiming en inhoudelijke verdieping van voor- en vroegschoolse educatie (VVE).
  • De pilot TTT IJmond (Talenten Trainen voor de Toekomst), uitgevoerd door Stichting Welzijn Beverwijk, is geëvalueerd. De eerste groep is afgerond in de zomer en een tweede groep is gestart in 2020. De evaluatie heeft geleid tot voortzetting van de projectsubsidie voor 2 jaar tot 2022.

Passend onderwijs en aansluiting jeugd onderwijs

  • Samen met gemeenten Velsen, Heemskerk, Uitgeest en Castricum en de Samenwerkingsverbanden passend onderwijs PO en VO is een traject gestart om het onderwijs en de zorg en ondersteuning aan jeugd beter op elkaar te laten aansluiten.
  • Als begin van dit traject heeft het college samen met hen een gezamenlijke visie aansluiting zorg op passend onderwijs geformuleerd.
  • Vanuit de in 2019 getekende thuiszitters pact in de regio Kennemerland is in 2020 een extra impuls gegeven aan het zorg dragen dat alle kinderen in Beverwijk een passende onderwijsplek hebben en niet langer thuis zitten.

Aansluiting onderwijs, jeugdzorg, cultuur en sport

  • Zijn er extra spreekuren ingezet in de VO scholen door Levvel5.
  • Is de zorgstructuur binnen het onderwijs versterkt door toevoeging van  de CJG in de zorgteams.
  • De samenwerkingsovereenkomst IKC de Fakkel 2018-2020. Deze is met één jaar verlengd  zodat de plaatsing voor nieuwkomersonderwijs op De Fakkel ook in het schooljaar 2020-2021 gegarandeerd is.
  • Voor aansluiting onderwijs en cultuur zie taakveld 5.3.Cultuur.
  • Voor aansluiting onderwijs en bewegingsonderwijs zie taakveld Sportbeleid en activering .
  • De samenwerking met Techport heeft in 2020 verder vorm gekregen. Zo hebben leerlingen van groep 8 van het basisonderwijs, de onderbouw van het voortgezet onderwijs, ouders en docenten de mogelijkheid gekregen zich te verdiepen in de 7 werelden van technologie.

Laaggeletterdheid

  • Op grond van de Wet Educatie en Beroepsonderwijs ontvangen gemeenten jaarlijks middelen om invulling te geven aan volwasseneneducatie.
  • Regionaal is een start gemaakt met het opstellen van een nieuw regionaal educatief plan (REP) voor de periode 2020-2024 deze wordt in 2021 vastgesteld.

In lijn met het REP wordt het Taalakkoord uitgevoerd.

Wat is niet gerealiseerd en waarom niet?

  • Door de lockdown is het programma Burgerschap voor alle groep 7/8 leerlingen vanaf maart 2020 stil komen te liggen. Met het onderwijs is afgesproken dat de evaluatie plaats vindt na uitvoering van één heel schooljaar. Door de lockdown heeft dit nog niet plaats gevonden en zal de evaluatie naar verwachting in het najaar 2021 plaatsvinden. De raad wordt na de evaluatie met de basisscholen geïnformeerd over de ervaringen met het burgerschapsprogramma en de structurele borging hiervan.
  • Gedurende de lockdown periode is het reguliere onderwijs op afstand gegeven en is een deel van de VVE thuis uitgevoerd.

Wat is extra gerealiseerd en waarom?

  • In opdracht van het rijk heeft het college de regie gehad bij het organiseren van de noodopvang voor kinderen van ouders met een cruciaal beroep en kwetsbare kinderen. Het college heeft hier een coördinerende rol in gehad, ook in het contact met de GGD.
  • Door verschillende partijen, op het gebied van sport, cultuur en zorg, aan de kinderopvang en het onderwijs (extra) te verbinden heeft het college bijgedragen aan ondersteuning voor wie dat nodig had en het in beeld houden van alle (kwetsbare) jeugdigen. Ook is zo het afstandsonderwijs voor de jeugd aangevuld met sport- en culturele activiteiten.
  • Partijen zijn ondersteund door het college met (uitvoering geven aan) maatregelen, compensatieregelingen van het rijk en logistieke vraagstukken.
Deze pagina is gebouwd op 07/15/2021 09:44:48 met de export van 07/15/2021 09:30:52