Volksgezondheid en Milieu

Taakvelden

Afval (7.3)

Wat wil de raad bereiken?

  • Op een doelmatige wijze invulling geven aan de inzameling van het huishoudelijk afval met aandacht voor de aspecten service, het milieu en de kosten. Dit door het bieden van laagdrempelige en gebruiksvriendelijke afvalinzamelvoorzieningen met zo min mogelijk overlast van onjuist aangeboden afval en inzet om de afvalscheidingsdoelstellingen en de afvalinzameling tegen zo laag mogelijke maatschappelijke kosten mogelijk te maken.

Wat heeft het college daarvoor gedaan?

  • Voor de gescheiden inzameling van de afvalfractie Plastic, Blik en Drankenkartons (PBD) is een rolcontainer uitgereikt. Het betrof laagbouwhuishoudens die ook het Rest- en GFT met rolcontainers aan huis inzamelen. De hoeveelheid gescheiden ingezameld PBD is daardoor toegenomen met gemiddeld 8 kg per huishouden. Hierdoor is er minder afval verbrand waardoor de extra verbrandingsbelasting is vermeden, de hoeveelheid restafval gedaald en is het hergebruik van PBD toegenomen.   
  • De raad heeft op grond van de evaluatieresultaten van de proef afvaldumpingen eerder ingestemd met het voorstel voor de vervolgaanpak voor 2020. In de loop van 2020 is de inzet van het 6 dagen per week ophalen van de dumpingen teruggebracht naar 4 dagen per week. Dit met een gelijkblijvende vervuilingsgraad en tegen lagere kosten.

Wat is niet gerealiseerd en waarom niet?

  • De raad is geïnformeerd over de sterk toegenomen kosten voor de verwerking van het grof huishoudelijk afval (UIT-20-50263). Bij de najaarsnota 2020 (INT-20-57469) is besloten deze extra kosten te dekken uit de egalisatiereserve Afval. Via de verordening afvalstoffenheffing 2021 (INT-20-56242) is besloten deze heffing extra te verhogen om ook de extra kosten voor 2021 te dekken. Op grond van deze ontwikkeling is met de raad in november via een expertmeeting nagedacht over mogelijke toekomstige kostenbesparingen. Door de toegenomen kosten voor grofvuil te dekken vanuit de reserve is deze afgenomen tot nihil. Omdat er geen gelden meer beschikbaar zijn om nieuw beleid in te voeren, zijn de resterende voorgenomen afvalmaatregelen voor 2020 opnieuw bekeken. De actie om het gescheiden aanbieden van PBD en GFT door laagbouwhuishoudens die gebruik maken van ondergrondse brengvoorzieningen te verbeteren is doorgezet naar het eerste kwartaal van 2021. De resterende in de programmabegroting 2020 voorgenomen afvalmaatregelen worden, na een hernieuwde beoordeling op toepasbaarheid en verwacht resultaat afgezet tegen de huidige situatie, opgenomen in het in 2021 op te stellen grondstoffenplan 2022-2026.
  • De corona pandemie heeft onder andere tot gevolg dat fysieke informatiebijeenkomsten met bewoners niet mogelijk zijn. De eerder besloten afvalmaatregelen voor Wijk aan Zee (C-20-05374) worden daarom gefaseerd in 2021 uitgevoerd, zodat er per maatregel kleinschalige communicatie mogelijk is naar en met de direct betrokkenen.

Wat is extra gerealiseerd en waarom?

De corona pandemie heeft geleid tot een sterke toename van het thuiswerken. De hoeveelheid afval die naar het ABS is gebracht is ten opzichte van vorig jaar is daardoor toegenomen, met als gevolg een stijging van verwerkingskosten. Bezien wordt of deze kosten gedekt kunnen worden vanuit de rijksbijdrage ter dekking van zogenaamde coronakosten. Om de veiligheid van de extra bezoekers op het afvalbrengstation te garanderen is gedurende de lockdown-periode(s) extra personeel ingezet en zijn openingstijden van het ABS door HVC tijdelijk verruimd.

Deze pagina is gebouwd op 07/15/2021 09:44:48 met de export van 07/15/2021 09:30:52